Vegatarisch

Broccolisalade

Zomers broccoli receptje, heerlijk fris!

Vandaag was het natuurlijk weer een enorm zomerse dag dus tijd voor een salade. De biefstuksalade van Bert staat ook nog op de wenslijst, maar het moest vandaag van mezelf vegetarisch zijn en ik had allerlei dingen die eigenlijk op moesten die ik vandaag kon gebruiken

Maar wees niet  bevreesd, deze salade gaat zeer in de toekomst ook volgen.

Maar nu eerst de broccolisalade van vandaag. Kijk hoe heerlijk! (en leuk he, in een pastabord. Vandaag was het een saladebord, maar het stond mooi zo).

Onderstaande ingredi├źnten zijn veel. Zoveel dat we ons vandaag bijna klem hebben gegeten, en we er morgen allebei nog een keer van kunnen eten, wat we dus ook als lunch gaan doen. Dus je kunt ook de helft gebruiken maar je kunt het ook niet doen. Want op die manier heb je ook de dag daarna een lekkere lunch.

Broccolisalade

Recipe by IreneCourse: Snelle gerechten, Vegetarisch
Servings

3

servings
Total time

15

minutes

Ingredienten

  • 2 stronken broccoli (ongeveer 800 gram nadat de stronk er af is)

  • 15 gram bladpeterselie

  • 3 tenen knoflook

  • de schil van 1 citroen

  • 150 gram feta

  • een flinke hand olijven (het liefst kalamata)

  • een flinke hand gezouten cashewnoten

  • witte wijn azijn

  • olijfolie

  • peper

  • lekker broodje voor erbij

Bereidingswijze

  • Snijd de broccoli in roosjes en kook ongeveer 5 minuutjes. (als je net als ik voor de 800 gram gaat moet je een enorme pan nemen want je krijgt een soort oerwoud). Giet de broccoli af, spoel af met koud water en laat afkoelen. Dit gaat erg snel.
  • Hak de broccoli zo fijn of grof als je zelf lekker vindt, en doe in een grote schaal. hak de peterselie fijn en doe er bij. Rasp de drie tenen knoflook boven de schaal (en kijk uit voor je vingers). Doe het zelfde met de citroen. Ik ben niet zo heel erg citroenig, je zou mij nooit een citroentoetje zien kiezen oid, maar het wordt met dit echt niet zuur, en ik weet zeker dat je het mist als het er niet in zit.
  • Halveer de olijven en doe ook in de schaal. Doe hetzelfde met de feta, alleen die halveer je niet maar snijd je in stukjes. Houd een heel klein beetje achter. Doe er drie eetlepels olijfolie en twee eetlepels witte wijn azijn overheen en een strooi wat peper. Meng met een slacouvert alles goed door elkaar. Doe de cashewnoten er overheen en schep op. Strooi nog wat feta en een klein beetje nootjes eroverheen.
  • Wacht niet te lang met serveren want nu zijn de nootjes nog knapperig. Maar waarom zou je ook wachten als je zo’n heerlijk gerecht maakt.
    Wij hadden er een kleine verse focassia van de Jumbo bij, deze, lekkerrrr! Er zitten er twee in een pakje, 1 was meer dan genoeg. Nouja geen was eigenlijk ook prima want we hadden natuurlijk genoeg, maar het smaakte er wel erg lekker bij en maakte het wel echt af. Dus ik zou het doen.

Plaats een reactie